vrijdag 9 november 2012

Waarom wil je in hemelsnaam in de zorg werken?

Op zaterdag 3 november jl. organiseerde Abvakabo een open dag bij het Sarphatihuis. In de actietent hing een poster "Weg met de Raad van Bestuur van Amsta". De dag ervoor deed Abvakabo ‘aangifte’ tegen de Raad van Bestuur van Amsta: wegens diefstal. Gesuggereerd werd dat de RvB van twee mensen 1,2 miljoen verdient.

De afgelopen dagen heb ik hier – ik kan het niet anders zeggen – enorm van gebaald. Ten eerste jokt de Abvakabo. Natuurlijk verdien ik geen 6 ton per jaar (mijn dochter van 11 liet me overigens weten dat dat best leuk zou zijn geweest). Geen bestuurder van Amsta verdient meer dan de Balkenende norm en we houden ons aan de nieuwe wet over de normering van de topinkomens van bestuurders. De kosten van de Raad van Bestuur van Amsta maken nog geen  0,4% uit van het organisatiebudget. Ik roep Abvakabo op om zich druk te maken over zaken die zoden aan de dijk zetten; voor kwaliteit van zorg, in plaats van zich bezig te houden met stemmingmakerij.

Samenwerking
Wat me echt zorgen baart, is dat Abvakabo het management en de zorgmedewerkers uit elkaar probeert te drijven. We gaan een ontzettend moeilijke tijd tegemoet in de zorg. Als  Amsta gaan we het alleen redden als we dit sàmen doen. Zorgmedewerkers moeten managers laten weten wat ze nodig hebben om het met nòg minder geld toch vol te houden. Managers moeten met nòg minder budget het werk mogelijk maken. Ik richt me daarom op onze medewerkers. Ik ga proberen een aantal "fabels" uit de lucht te halen.

Extra middelen 2012
In 2012 geeft Amsta 80% van de extra middelen uit (iets meer dan 4 miljoen). Op de website vind je de verantwoording ervan. Het geld gaat op aan opleidingen en extra handen aan het bed. Jullie vragen je misschien af;  “Waarom zien we zo weinig terug van die handen aan het bed?” Een korte uitleg: de extra middelen zijn ongeveer 3,5 % van ons totale budget. Dat bedrag gaat niet eens helemaal op aan handen aan het bed, want we hadden ook met elkaar afgesproken dat we de kwaliteit van zorg gingen verbeteren door mensen op te leiden. Het percentage dat dan overblijft voor extra handen is dus klein. Logischerwijs zie je dan geen grote aantallen nieuwe medewerkers.

Bovendien zetten we als Amsta in een aantal van onze huizen al jarenlang véél meer medewerkers in dan mogelijk is volgens de tarieven van het Zorgkantoor. Zelfs als je de extra middelen daarbij neemt.Deze huizen ervaren de huidige situatie dus eerder als een bezuiniging en niet als bomen die tot in de hemel groeien, zoals gesuggereerd wordt door Abvakabo.

Extra middelen 2013
In 2013 moet Amsta een groot deel van de extra middelen weer inleveren. € 700.000,= in de VG, ongeveer
€ 300.000,= in de V&V (zzp 9). De middelen zijn niet structureel zoals beweerd wordt, het eerste kwart is er na een jaar alweer vanaf.

Tariefkortingen
Voor de rest worden tariefkortingen doorberekend door het Zorgkantoor in 2013. Gewoon een percentage aftrek op de tarieven in de V&V en de VG. En we moeten plekken inleveren voor ZZP 1 en 2. In totaal worden we als Amsta in 2013 daardoor voor ongeveer 3,2 miljoen gekort (net zo veel als de totale extra middelen die we nog krijgen in 2013). Voor 2013 hebben we daarom besloten de extra middelen die overblijven niet meer uit te geven aan bijzondere projecten maar gewoon in de budgetten van de huizen te verdelen. Zo voorkomen we dat in 2013 nòg meer moet worden bezuinigd

Flexibiliseren
Vaak wordt gevraagd: “Waarom moeten we flexibiliseren en kunnen we niet gewoon 8-uurs diensten werken?” Dat komt doordat in Nederland tarieven zijn vastgesteld voor de zorg voor onze bewoners. Iemand met ZZP 5 heeft bijvoorbeeld recht op iets minder dan 16 uur woonzorg per week. Die 16 uur worden niet eens volledig uitbetaald. Dat komt doordat we in Nederland niet uit zouden komen met het totale beschikbare budget als de kosten volledig in het tarief werden verwerkt. Er is daarom "rondgerekend" tot het macro-budget weer klopte. En dat betekent dat er kortingen op het tarief zijn doorgevoerd.

Overhead
Ook de vraag waarom de overhead van Amsta zo veel kost wordt vaak gesteld. De overhead bij Amsta kost niet veel. We zitten aan de lage kant als je ons vergelijkt met andere zorginstellingen. Dat moeten we zo houden. Dat wil overigens niet zeggen dat medewerkers binnen de overhead de komende jaren niet hoeven in te leveren.

Realistisch
Als ik een toelichting als hiervoor heb gegeven, komt de vraag (die ik mezelf overigens ook wel eens stel): “Waarom wil je in hemelsnaam in de zorg werken?” Vijf jaar geleden ben ik dat gaan doen omdat ik enorm geraakt werd door de kwetsbaarheid en de hulp-afhankelijkheid van demente mensen. Ik wilde proberen om de kwaliteit van leven voor hen te verbeteren, binnen mijn mogelijkheden. En binnen de mogelijkheden van de collectief gefinancierde zorg. Beetje naïef? Ja, misschien een beetje naïef, maar ik geloof nog steeds dat het kan. Tenminste als de politiek realistische keuzes maakt voor tarieven en realistische dingen van ons gaat vragen. En als wij als medewerkers van Amsta allemaal onze eigen verantwoordelijkheid nemen en elkaar helpen om ons werk beter te doen: Ik jullie en jullie mij.

Relinde Weil, lid Raad van Bestuur Amsta

3 opmerkingen:

  1. De volgende quote roept bij mij een vraag op: "Dat wil overigens niet zeggen dat medewerkers binnen de overhead de komende jaren niet hoeven in te leveren".

    Doen de bestuurders dat zelf dan ook?

    Een lezer met interesse in de materie en Zembla-kijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kim de witte was Meest verantwoordelijk voor Mishandelding op Amsta Florijn wat inmiddels is gesloten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amsta Florijn waar bewoners werden mishandeld door Begeleiders. En Kim De witte nu Kim Schroduer gaf de Begeleiders daar voor teveel vrijheid ervoor.

    BeantwoordenVerwijderen