dinsdag 6 november 2012

In dubio

Ik ben in dubio. Deze weken zijn er weer de jaarlijkse Maatschappelijke Stage Markten. Deze informatiemarkten zijn bedoeld voor leerlingen van het middelbaar onderwijs (VMBO t/m VWO), in de leeftijd van 13 t/m 16 jaar.

Zij moeten jaarlijks tussen de 28 en 40 uur een maatschappelijk stage lopen bij een bedrijf of instelling. Amsta is zo'n plek. Bij ons lopen ze gedurende 1 week stage binnen de Verstandelijk Gehandicaptenzorg, op groep 1a of 1b op locatie De kleine Johannes (aan de Overtoom). Enorm spannend voor zowel leerlingen als cliënten. We zijn momenteel ook bezig om een stage te organiseren waarbij een hele klas tegelijk komt. Bijvoorbeeld om een evenement te organiseren, aansluitend bij een zorgbehoefte van bewoners.

Maar waarom ik in dubio stond, is omdat er in het nieuwe regeerakkoord staat dat de maatschappelijke stage zal worden afgeschaft! Heeft het dan nog zin om nu leerlingen te gaan werven? Ik besloot om toch naar de markten te gaan, met een kraam vol informatie. En wat ben ik blij dat ik gegaan ben! De leerlingen hebben veel leuke ideeën en geven me enorm veel energie. Amsta zal voorlopig blijven samenwerken met deze leuke groep jongeren, in het kader van hun maatschappelijke stage. Net zolang Den Haag het toelaat.

P.S. Kijk voor meer informatie over de maatschappelijke stage op www.VCA.nu.

Groeten Kim de Witte

Kim is werkzaam als coördinator Recreatie van alle VG locaties bij Amsta. Zij organiseert allerlei leuke activiteiten voor cliënten en coördineert ook de inzet van vrijwilligers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten