Toch overviel mij het telefoontje met de datum dat ik geopereerd zou worden. Ik wist natuurlijk dat het zou komen, maar dan nog. Oké, direct na het telefoontje van alles regelen: oppas voor de kinderen, tas inpakken en mijn leidinggevende informeren. In plaats dat het een snelle mededeling zou worden, nam mijn leidinggevende de tijd voor me, luisterde en gaf me advies. En drukte mij toch wel op het hart mijn herstel serieus te nemen.
Ik heb een goed contact met mijn leidinggevende. Hij weet onderhand wel een beetje hoe ik ‘in elkaar zit’. Tijdens mijn ziekenhuisopname kon ik mijn werk moeilijk loslaten en dit was eigenlijk ook wel een welkome afleiding, voordat ik geopereerd moest worden.
Tijd
Gelukkig hebben mijn collega’s en leidinggevende – naast mijn familie en vrienden – me heel veel steun gegeven in deze periode. Door een klein sms-je, een ziekenhuisbezoek, een lieve kaart en prachtige bloemen. Het ontroerde mij dat in deze tijd van verhoogde werkdruk mijn leidinggevende, de OC (Onderdeel Commissie van de OR) en collega’s de tijd vonden om mij door deze moeilijke periode heen te helpen.
Focus op herstel
Na mijn ziekenhuisopname stond er nog een lange herstelperiode op mij te wachten. Wekelijks belde mijn leidinggevende op. Met de vraag “hoe gaat het met je”. Mijn herstel ging veel langzamer dan verwacht. Maar ik heb nooit het gevoel gehad dat mijn leidinggevende belde om mij te controleren of er voor te zorgen dat ik eerder aan het werk “moest”. Dat gaf mij een geruststellend gevoel, ik kon me helemaal focussen op mijn herstel. Er werd vanuit Amsta niet aan me getrokken. Ik weet natuurlijk vanuit mijn functie bij de OC hoe hoog de verzuimcijfers kunnen zijn. Dit is voor de organisatie natuurlijk niet wenselijk, maar ziekteverzuim overkomt je.
Bedrijfsarts
Na 6 weken in de ziektewet kreeg ik een oproep van de bedrijfsarts op de locatie Jan Bonga. Ik had geen idee wat me te verwachten stond. En dat gaf toch wel een onprettig gevoel. Maar de bedrijfsarts was een vriendelijke vrouw, die goed naar mij luisterde, ook tussen de regels door. Samen kwamen we tot een oplossing die goed bij mijn herstel past. Het was een advies, ik moest dit nog wel met mijn leidinggevende bespreken. Hij volgde het advies op.
Bedankt!
Ik ben gelukkig weer bijna 100% fit, en zal binnenkort ook weer 100% aanwezig zijn op mijn werk. Ik wil via deze blog aangeven dat ik het als heel fijn heb ervaren hoe mijn werkgever is omgegaan met mijn ziekteproces. Ik had al genoeg aan mijn hoofd en wilde vooral focussen op beter worden, zonder dat ik belast zou worden met “bijzaken”. Dat er zoveel contact is geweest en dat alles bespreekbaar was, heb ik niet als last ervaren. Toen ik dat ene telefoontje van het ziekenhuis kreeg, ging ik toch wel met vooroordelen het gesprek aan met mijn leidinggevende, zeker over mijn herstelperiode. Ik was bang dat ik sneller weer aan het werk “moest” dan mijn lichaam zou aankunnen. Maar tegen de verwachtingen in heb ik me tijdens mijn ziekteproces juist enorm gesteund gevolgd door mijn leidinggevende, de OC en andere collega’s. Door middel van deze blog: bedankt hiervoor!
Kim de Witte
Kim is werkzaam als coördinator Recreatie van alle VG locaties bij Amsta. Zij organiseert allerlei leuke activiteiten voor cliënten en coördineert ook de inzet van vrijwilligers.
Kim is werkzaam als coördinator Recreatie van alle VG locaties bij Amsta. Zij organiseert allerlei leuke activiteiten voor cliënten en coördineert ook de inzet van vrijwilligers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten